Anksioznost
Anksioznost (ili teskoba)
je vrsta straha koja se javlja kada subjekt procenjuje da
njegova celokupna životna situacija prevazilazi njegove
sposobnosti. Anksiozni subjekt procenjuje da nije u stanju da
izađe na kraj s životnim teškoćama. Pošto je kontekst u kome se
javlja ovo osećanje toliko uopšten, subjekt često nije u stanju
da odredi uzrok svog straha. Zbog toga se anksioznost pogrešno
izjednačuje s „neodređenim strahom“, odnosno strahom kod koga je
potisnuta predstava koja ga izaziva. Infantilni separacioni
strah je praoblik anksioznosti.
Apatija
Strukturalna ravnodušnost
ili ravnodušnost prema svetu objekata. Različito od situacione
ravnodušnosti ili indiferentnosti. Vidi: Ravnodušnost.
Bes
Afekt ljutnje. Iako besni
subjekt preti gubitkom kontrole i neobuzdanom destruktivnošću,
radi se o „kontrolisanoj nekontroli“. Važno je razlikovati bes
koji je afekt ljutnje, od afekta mržnje (gnev ili furor) ili od
afekta prezira koji se često pogrešno nazivaju besom.
Beznadežnost
Subjekt oseća beznadežnost
kada shvati da se njegova pasivna želja neće ostvariti.
Beznadežnost se oseća u situacijama koje izgledaju bezizlazne; u
kojima je postojala nada da će se stvari ipak povoljno odvijati
pod uticajem neke sile koja prevazilazi moć subjekta, ali je
postalo izvesno da se to ipak neće dogoditi. Vidi: Očaj.
Bezvrednost
Osećanje da sopstveno biće
nema nikakvu vrednost. Osećanje bezvrednosti je osećanje koje
oseća osoba koja je saglasna s tim da je zaslužila da bude
objekt totalnog prezira. Osećanje bezvrednosti je, najčešće,
rezultat samoprezira: dok jedan deo ličnosti oseća prezir, drugi
deo oseća bezvrednost. Ovo osećanje se često prepoznaje kao
depresivnost (depresivnost samoprezirućih). Bezvrednost je veći
poremećaj od osećanja niže vrednosti ili inferiornosti jer u
ovom drugom slučaju subjekt veruje da ipak ima neke vrednosti.
Postoji kvalitativna razlika između bezvrednosti i
neprihvaćenosti ili odbačenosti, kao i između bezvrednosti i
stida.
Blaženstvo
Postojano osećanje velike
prijatnosti. Intenzivna sreća.
Bliskost, osećanje
bliskosti
Osećanje da je druga osoba
emotivno blizu. Subjektova emocionalna
reakcija kada oceni da je nešto veoma blizu njegovom razumevanju
sveta i njegovim vrednostima. U uobičajenom korišćenju reči
postoji delimično preklapanje sa osećanjem pripadnosti. Treba
razlikovati doživljaj ili osećanje bliskosti od odnosa
bliskosti. Osećanje bliskosti se
javlja u odnosu bliskosti, ali se može javiti i izolovano.
Sinonimi su prisnost i intimnost.
Bojazan
Strah usmeren ka
budućnosti. Sinonim za strepnju. Dolazi od glagola bojati se,
sinonima za plaštiti se, strahovati.
Depresija
Osećanje depresije se oseća
u svim onim situacijama u kojima subjekt procenjuje da je svojom
greškom izgubio smisao života, da je upropastio sopstveni život,
tako da se oprašta od života. U depresivnom raspoloženju
učestvuju osećanja samoprezira, samomržnje, separacionog straha,
krivice, očaja i anksioznosti.
Divljenje
Osećanje koje subjekt oseća
prema nekom objektu za koji procenjuje da ispunjava neke
subjektove idealne kriterijume.
Dosada
Osećanje koje subjekt oseća
u situaciji u kojoj ne može da zadovoji nijednu svoju želju.
Kada je uzrok u situaciji, reč je o situacionoj dosadi, a
kada je uzrok subjektovoj nemogućnosti da ustanovi koje su
njegove želje, reč je o strukturalnoj dosadi.
Dužnost
Osećanje koje subjekt
doživljava u situacijama u kojima oseća moralnu obavezu da nešto
učini.
Ekstaza
Doživljaj veoma snažne
prijatnosti, povezan sa stanjem transa ili izmenjene svesti.
Euforija
Osećanje velikog
zadovoljstva, sreće i radosti koje je subjektu neobjašnjivo i
koje nema pokriće u nekom objektivnom ispunjenju subjektove
želje. Euforično raspoloženje je patološko osećanje koje se
javlja u sklopu manično-depresivnog poremećaja i koje često ima
odbrambenu ulogu od veoma neprijatnih osećanja (tuga, očaj,
depresija, itd.). Euforiju treba razlikovati od sreće i,
posebno, od paradoksalne sreće.
Frustracija
Frustracija ili
nezadovoljstvo je neprijatno osećanje koje subjekt oseća u
situaciji u kojoj je sprečen da zadovolji neku svoju aktuelnu
važnu želju. Uzrok frustracije može biti u spoljašnjim
okolnostima, ali i u unutrašnjim zabranama.
Furor
Afekt mržnje: gnev.
Potrebno ga je razlikovati od besa koji je afekt ljutnje, kao i
od afekta prezira.
Gađenje
Gađenje se oseća kada
subjekt procenjuje da bi nekakva štetna supstanca mogla biti
uneta u njegov organizam. Kod gađenja učestvuju mučnina i
povraćanje kao refleks koristan za preživljavanje, koji se
aktivira unošenjem pokvarene ili otrovne hrane. Gađenje je
potrebno razlikovati od straha (kod fobija) i od prezira (koji
može biti somatizovan u obliku gađenja).
Ganutost
Osećanje koje se oseća kada
osoba proceni da prisustvuje nečemu plemenitom, lepom i dobrom.
Jedan od načina na koji se izražava ganutost jeste plač i zbog
toga je mnogi brkaju s tugom ili žalošću.
Gnev
Prema našem predlogu treba
razlikovati afekt ljutnje ili bes od afekta mržnje koji zovemo
gnev ili furor.
„Grižnja savesti“
Sintagma „grižnja savesti“
označava osećanje krivice. Međutim, često nije u pitanju
samoosećajni sklop samoljutnja–krivica, već
samoprezir–inferiornost ili samomržnja–mortido. Ova sintagma
ukazuje na izuzetnu sklonost ka somatizaciji i na svojevrstan
proces telesnog propadanja.
Infantilna frustracija
Rano razvojno osećanje koje
se javlja kada je malom detetu onemogućena neka želja. Kako dete
ne razlikuje sebe od svoje želje, roditeljsko osujećenje želje
ono doživljava kao njihovo odbacivanje, na šta reaguje
povlačenjem i žalošću ili protestom i infantilnim prkosom. Tek
kada dete uspe da shvati razliku između sebe i svojih želja,
onda je sposobno da oseti pravo osećanje frustracije.
Infantilna ljubomora
Rano razvojno i primitivno
osećanje ljubomore koje je „pomešano“ s mržnjom i zavišću.
Poseban problem među braćom i sestrama.
Infantilna krivica
Kako malo dete ne razlikuje
sebe od svog ponašanja, roditeljsku kaznu nekog svog ponašanja
ono shvata kao odbacivanje i neljubav. Infantilna krivica je
bliža detetovom osećanju da je objekt roditeljskog prezira, nego
osećanju krivice. Zbog toga dete reaguje tugom ili prkosom. Kada
uspe da pravi razliku između sebe i svog ponašanja, dete će biti
sposobno da oseti diferencirano osećanje krivice.
Infantilna tuga
Dečje osećanje koje je
reakcija na gubitak značajnog drugog (na primer, jednog
roditelja) i koje je „mešavina“ tuge i separacionog straha
(anksioznosti). Dete veruje da neće moći preživeti bez
izgubljenog objekta. Za razliku od deteta odrasli koji je
pretrpeo gubitak značajnog drugog (partnera, roditelja, deteta,
itd.), iako je veoma tužan, zna da može živeti bez izgubljenog
objekta. Tada je reč o odrasloj tuzi.
Infantilna želja
Želja osobe koja se
poistovećuje sa svojom željom. Osoba čije su želje infantilne ne
može razumeti konflikte. Zbog toga sledi osećanje infantilne
frustracije.
Inferiornost, osećanje niže
vrednosti
Subjekt oseća inferiornost
kada je uveren da je biće bez nekih nužno potrebnih ljudskih
vrednosti. U pitanju je, dakle, osećanje nedovoljne vrednosti,
manje vrednosti ili niže vrednosti. Inferiornost je uvek
reakcija na samoprezir, tako da je u pitanju samoosećajni sklop
parcijalni samoprezir–inferiornost. Razlikujemo inferiornost od
bezvrednosti po tome što inferiorna osoba veruje da ipak ima
neku vrednost dok je bezvredna uverena da nema nikakvu.
Inferiornost treba razlikovati od osećanja neprihvaćenosti i
odbačenosti, kao i od stida.
Intimnost
Isto što i bliskost (v.
Bliskost). Izraz nastao od latinskog izraza
intimus,
onaj koji je najviše unutra; blizak prijatelj; superlativ od
lat. in, u.
Iritiranost, osećanje
iritiranosti
Osećanje iritiranosti (ili
disforično raspoloženje) nastaje kada subjekt ugrožavaju
stimulusi koje smatra neizbežnim ili opravdanim. Iritiranost,
kod koje subjekt zna šta ne želi, treba razlikovati od
frustracije s kojom je povezana i kod koje subjekt zna šta želi.
Iritiranost treba razlikovati od ljutnje. Izraz nastao od lat.
irritare, uzbuditi, izazvati.
Iznenađenje
Osećanje koje subjekt oseća
kada se naglo ispostavi da određeni objekt ili situacija ima
neki drugi kvalitet od onoga koji je očekivao. Iznenađenje može
biti prijatno i neprijatno.
Kajanje
Ponašanje osobe koja se
oseća krivom zbog nečega što je uradila. Odatle izraz „okajati
grehe“. Ako osoba koja se kaje ne razlikuje greh od grešnika,
svoj postupak od svoje ličnosti, tada je moguće da se kroz
kajanje manifestuju ne samoljutnja i krivica, već samoprezir ili
čak samomržnja.
Kontramržnja
Reakcija kada se mržnjom
reaguje na stvarnu ili umišljenju mržnju druge strane. Na taj
način se zatvara „krug“ i nastaje obostrana mržnja, omraza.
Kontraprezir
Reakcija kojom se prezirom
uzvraća na stvarni ili umišljeni prezir druge strane.
Krivica, osećanje krivice
Krivica je neprijatno
osećanje koje subjekt oseća kada proceni da je uradio nešto što
odstupa od njegovih ličnih moralnih normi i time uzrokovao neku
štetu. Reč je o samoosećajnom sklopu samoljutnja–krivica.
Osećanje krivice je istovremeno i manifestacija i afirmacija
usvojenog vrednosnog sistema. Osećanje krivice nastaje potpunom
internalizacijom roditeljskih vrednosnih normi, a preko
međustanja koje karakteriše pojava straha od kazne.
Krivicu je potrebno razlikovati od samomržnje koja se
manifestuje kao destruktivan odnos prema samome sebi i od
samoprezira u kojem osoba misli da je loša kao biće. Kada se
subjekt oseća krivim zato što je narušio neku vrednost koja je
nerazumljiva članovima njegove sociokulturne okoline, reč je o
idiosinkratskoj krivici, a kada iz njegovog postupka nije
nastala neka šteta, reč je o fantazmatskoj krivici.
Ljubav
Osećanje ljubavi je
prijatno osećanje koje subjekt oseća prema onom objektu kojeg
doživljava kao izuzetno vrednog i kojeg smatra sastavnim delom
svoga intimnog sveta. Ljubav je posledica emocionalnog
vezivanja. Postoje razne vrste ljubavi u odnosu na objekat koji
je voljen. Kada je u pitanju ljubav između dve osobe
razlikujemo: osećanje voleti i osećanje biti voljen;
ljubav prema sebi (samoljubav) i ljubav prema drugome;
uslovnu i bezuslovnu ljubav. Dok je ljubav zasnovana na
poznavanju stvarnosti druge osobe, zaljubljenost je
bazirana na projekciji idealizovane predstave o drugome.
„Ljubav navika“
Odnos ljubavi u kojem
subjekt nije svestan prijatnog osećanja prema objektu, ali je
svestan neprijatnog osećanja koje se javlja usled pretnje
gubitkom ili samog gubitka objekta. Ljubav navika se često
pogrešno označava kao ravnodušnost.
Ljubomora
Ljubomora je vrsta
straha, ili preciznije straha od gubitka ljubavi koji
subjekt oseća kada procenjuje da postoji opasnost da osoba koju
on voli, zavoli nekog trećeg. Subjekt reaguje na osećanje
ljubomore kroz četiri tipična sklopa: strah–ugađanje,
ljutnja–napad, mržnja–destrukcija i tuga–povlačenje.
Imaginarna ljubomora može imati različitu genezu:
ljubomora iz inferiornosti, projektivna ljubomora, sestrinska
ili bratska ljubomora, paranoidna ljubomora, itd.
Ljubomoru ne treba mešati sa zavišću s kojom se, inače,
često brka.
Ljutnja
Subjekt oseća ljutnju kada
procenjuje da se neko neopravdano ponaša na način koji ugrožava
neku subjektovu vrednost. Svrha ljutnje je u tome da motiviše
subjekt na one akcije kojima će drugoga naterati da promeni
svoje ponašanje. Dakle, subjekt se ljuti kada procenjuje da se
događaji neopravdano ne odvijaju u skladu s njegovim željama i
kada veruje da je on dovoljno moćan da to promeni. Ljutnju je
moguće gradirati u odnosu na intenzitet osećanja tako da je
bes najintezivnija ljutnja. Ljutnja je povezana s agresivnim
ponašanjem, za razliku od mržnje (sa kojom se često meša,
iako se ova dva osećanja suštinski razlikuju) koja je povezana s
destruktivnim ponašanjem, i za razliku od prezira koji se
izražava kao ponižavanje ili ignorisanje.
Mortido
želja za smrću i
samouništenjem. U samosećajnom sklopu samomržnja–mortido,
mortido oseća onaj deo ličnosti koji trpi samomržnju. Mortido
može biti svestan ili nesvestan, ali uvek motiviše osobu na
direktne i indirektne oblike samodestrukcije. Mortido treba
razlikovati od krivice i od bezvrednosti.
Mržnja
Osećanje koje subjekt oseća
prema nekoj osobi za koju veruje da svesno i neopravdano
ugrožava neku subjektovu visoku vrednost, odnosno da je zla.
Mržnja može biti emocija, raspoloženje, afekt i strast. Ona je
uvek povezana s fantaziranim ili stvarnim destruktivnim
osvetničkim akcijama koje kulminiraju u uništenju objekta.
Ubistva iz osećanja mržnje su često hladnokrvna i svirepa.
Destruktivni postupak koji je proizašao iz osećanja mržnje nije
praćen osećanjem krivice, već osećanjem ponosa. Potrebno je
razlikovati mržnju od ljutnje i besa, odnosno destruktivnost od
agresivnosti. Mržnja se može generalizovati na klasu objekta za
koje subjekt veruje da su zli, tako da je značajan faktor u
socijalnoj psihologiji. U psihopatologiji je posebno značajno
osećanje samomržnje.
Nada
Nada je osećanje da će se
stvari koje su izvan subjektove kontrole odvijati na način koji
će dovesti do ostvarenja neke njegove važne želje. U tom smislu
nada je pasivna želja. U ekstremnim situacijama (bolest, zatvor,
logor, itd.) ona je jedino uporište bića, dok postaje
neadekvatna ukoliko se subjekt samo nada u okolnostima u kojima
je moguće da se aktivno angažuje kako bi ostvario svoju želju.
Neodređeni strah,
neodređena strepnja
Svaka vrsta straha kojoj
subjekt ne može da odredi izvor. Anksioznost je samo jedna vrsta
neodređenog straha, jer je teško shvatiti da se neko plaši Sveta
i da strepi od budućeg života. Strah može biti neodređen i zbog
toga što je potisnuta mentalna predstava koja ga izaziva. Nekada
je strah neodređen jer je posledica poremećene unutrašnje
psihičke ravnoteže i pretnje da bi zabranjeni impulsi mogli doći
do izražaja.
Neprihvaćenost, osećanje
neprihvaćenosti
Subjekt oseća
neprihvaćenost kada procenjuje da neka, njemu važna osoba ili
grupa odbija da s njim uspostavi pozitivan odnos. Neprihvaćenost
je univerzalno osećanje tako da mentalno zdravlje podrazumeva
toleranciju osećanja neopravdane neprihvaćenosti. Neprihvaćenost
treba razlikovati od odbačenosti kod koje drugi prekidaju
prethodno postojeći pozitivni odnos sa subjektom. Neprihvaćenost
treba razlikovati od inferiornosti kod koje subjekt veruje da je
on kriv što nije prihvaćen jer ne vredi dovoljno da bi bio
prihvaćen.
Nestrpljivost
Osobina nekoga ko teško
podnosi neprijatnost izazivanu činjenicom da njegova želja nije
ostvarena. Osoba neće da trpi, da se strpi. Sinonim za tehnički
izraz netolerisanje frustracije.
Nostalgija
Osećanje tuge ili žalosti
za „starim dobrim“ vremenima ili za „starim dobrim“ krajem.
Hronična nostalgija je bolest iseljenika. Izraz je nastao kao
kovanica grčkog
nostos, vraćanje kući, i algos,
bol.
Odbačenost, osećanje
odbačenosti
Osećanje koje subjekt
doživljava u situaciji kada procenjuje da značajni drugi
prekidaju odnos s njim zbog toga što veruju da on kao biće nije
valjan. Odbačenost je osećanje onih kojima je upućen prezir.
Neprijatnost neopravdanog odbacivanja je univerzalno ljudsko
iskustvo, tako da svako mora naučiti da prihvati takvu situaciju
i da toleriše neprijatnost odbacivanja. Kada subjekt veruje da
je odbačen zato što ne vredi dovoljno kao osoba, tada nije u
pitanju osećanje odbačenosti već osećanje inferiornosti.
Odbačenost treba razlikovati od neprihvaćenosti koja se oseća
kada važan drugi neće da uspostavi pozitivan odnos sa subjektom.
Odgovornost
Osećanje koje subjekt oseća
prema bićima ili stvarima koje je obuhvatio svojom ego granicom,
s kojima se identifikovao. Odgovornost proističe iz dužnosti.
Očaj
Veoma neprijatno osećanje
koje subjekt oseća kada shvata da više nema nade da zadovolji
neku svoju suštinsku želju ili da sačuva neku svoju visoku
vrednost. Očaj često vodi u apsolutnu ravnodušnost i pasivno
prepuštanje sudbini (rezignaciju). Patološki očaj je znak
egzistencijalnog sloma i poništavanja osnovnih ontoloških i
aksioloških pretpostavki na kojima je fundirano biće. Zbog toga
je očaj povezan s umiranjem i samoubistvom.
Olakšanje, oset olakšanja
Olakšanje je prestanak
neprijatne emocije. Olakšenje je oset, a ne emocija. Oset
olakšanja je unutrašnji signal da je usledila readaptacija. Kada
je neprijatno osećanje bilo u formi afekta, tada osećanje
olakšanja može biti stimulus za pojavu afekta sreće.
Omraza
Obostrana mržnja.
Neprijateljski odnos dveju strana (pojedinci ili grupe) zasnovan
na osećanju mržnje.
Oprez
Osećanje opreza subjekt
oseća kada se nalazi u situaciji koju procenjuje kao
potencijalno opasnu, ali i da bi mogao kontrolisati izvor
opasnosti. Oprez je stanje uzbuđenosti koje je blisko osećanju
straha niskog intenziteta, a njegova svrha je da osobu pripremi
na ona ponašanja kojima će umanjiti rizik, kao i da pripremi
organizam na brze reakcije.
Osećanje lepog
Osoba oseća
osećanje lepog kada oceni da određeni stimulus zadovoljava njene
estetske kriterijume. Osećanje lepoga motiviše subjekta da priđe
onome što ocenjuje kao lepo kako bi produžio trajanje ovog
poželjnog emocionalnog stanja.
Osećanje praznine
Osećanje praznine ima
sličnu strukturu kao i osećanje dosade jer osećanje praznine
ukazuje na neispunjenost neke značajne želje. Razlika između
dosade i osećanja praznine je u odnosu na objekt za koji se
vezuje osećanje: dosada se vezuje za drugog ili za svet („Svet
je dosadan“), dok osećanje praznine subjekt vezuje za samoga
sebe („Ja sam prazan“). Dok subjekt kome je dosadno može uz
pomoć svoje mašte pobeći u neki drugi svet, subjekt koji oseća
prazninu ne može pobeći od samog sebe. Reč je o konkretizovanoj
dosadi koja jeste poremećaj u odnosu bića i sveta. Osećanje
praznine se pojavljuje kao manifestacija strukturalne
usamljenosti, kada je osoba hronično nesposobna da se
emocionalno vezuje za ljude i druge objekte.
Osećanje ružnog
Subjekt oseća
osećanje ružnog kada oceni da određeni stimulus ugrožava njegove
estetske kriterijume. Osećanje ružnog motiviše subjekta da se
udalji od onoga što je ocenio ružnim.
Osećanje smešnog
Osećanje smešnog je
prijatno osećanje koje izaziva neočekivana, neobična i kreativna
asocijacija koja ne ugrožava subjektove vrednosti. Smešno i smeh
mogu postojati u simpatijskim i antipatijskim odnosima. Podsmeh
je manifestacija prezira ili mržnje. Subjektu mogu biti smešni
drugi ili može biti smešan sam sebi (samosmeh i samopodsmeh).
Otuđenost, osećanje
otuđenosti, osećanje tuđeg
Osećanje da nešto što je
bilo blisko to više nije. Osećanje koje se pojavljuje kad se
osoba emotivno razveže od onoga za koga (ili za šta) je bila
emotivno vezana. Osećanje koje subjekt
oseća prema onim objektima, ljudima i situacijama koje je nekada
ranije doživljavao kao bliske, svoje, kao da sa njima sačinjava
neku celinu. Otuđenost nastupa onda kada subjektu više nije
važan objekt za koji je ranije bio vezan, tako da emocionalno
vezivanje slabi. Sinonim je
alijenacija. Za razliku od osećanja otuđenosti, koje se
pojavjuje prema objektima prema kojima je subjekt osećao
bliskost i pripadnost, osećanje tuđeg nastaje prema
objektima sa kojima subjekt ne može da nađe sličnost i sa kojima
ranije nije bio blizak.
Panika
Strah posebnog kvaliteta.
Paniku osećaju oni ljudi koji, suočeni s opasnošću, nisu sigurni
da li mogu ili umeju da se iz nje izvuku. Zbog toga oni
pokušavaju da u veoma kratkom vremenu generišu razna ponašanja u
nadi da je izlaz iz opasnosti u jednom od njih, a što spolja
gledano liči na dezorganizovano i haotično ponašanje. Između
straha i panike postoji kvalitativna razlika, tako da panika
nije veoma snažan strah: ona može biti niskog, srednjeg i
visokog intenziteta. Panični poremećaj je posebna vrsta neuroze,
u kome razlikujemo dve podvrste: napade hipohondrijske panike i
napade opsesivne panike.
Paradoksalna anksioznost
Osećanje strepnje i
zabrinutosti koje se pojavljuje onda kada je sve u redu i kada
bi osoba trebalo da oseća sreću. Rezultat uverenja da intenzivna
sreća poziva veliku nesreću. Magijski postupak kojim se „tera“
nesreća.
Paradoksalna tuga
Neočekivano osećanje tuge
koje se pojavljuje kao reakcija na pozitivne životne promene.
Znak da osoba reaguje na skrivene ili nesvesne negativne aspekte
promene; na činjenicu da tim promenama gubi nešto za šta se
emotivno vezala.
Paradoksalna sreća
Osećanje sreće koje se
pojavljuje kao reakcija na neki tužni ili nesrećni događaj.
Ukazuje na ambivalentnost prema događaju i na postojanje nekih
skrivenih ili nesvesnih pozitivnih aspekata tog gubitka ili
događaja.
Ponos
Ponos je osećanje koje
subjekt oseća kada procenjuje da neka njegova osobina ili akcija
izaziva odobravanje značajnog drugog ili socijalne sredine. Za
razliku od samozadovoljstva, ponos često ima formu infantilnog
osećanja. Suprotno, takođe infantilno osećanje je sram ili stid.
Poštovanje
Osećanje koje subjekt oseća
prema osobi za koju veruje da ima neke visoke kvalitete. Dok je
ljubav odnos prema totalitetu drugog bića, poštovanje je odnos
prema njegovim parcijalnim kvalitetima. Kada je u pitanju
subjektov odnos prema samome sebi tada on može osetiti
samopoštovanje.
Potreba
Biološki programirano
htenje za nekim objektom koje ima unutrašnji uzrok zasnovan na
urođenom osećaju za nedostatak. Iako se potrebe reprezentuju u
psihičkom, važno ih je razlikovati od želja koje su psihičke, a
ne biološke pojave. Dok je potreba povezana s prijatnošću ili
neprijatnošću, želja je povezana sa zadovoljstvom i
nezadovoljstvom (frustracijom).
Poverenje
Osećanje poverenja se
javlja kada je subjekt procenio drugu osobu kao dobronamernu,
pouzdanu i odgovornu. Objekt poverenja je konstantno i
konzistentno dobar. Poverenje je osećanje od velike važnosti u
odgajanju dece jer je to bazično osećanje koje deca treba da
osete prema roditeljima. Internalizovano roditeljsko poverenje
je osnova za razvoj onoga što se može nazvati „poverenje u
samoga sebe“ ili samopoverenje ili samopouzdanje.
Prezir
Osećanje koje subjekt oseća
prema nekome ko je svojim postupcima obezvredio neku od osnovnih
ljudskih vrednosti i time „dokazao“ da je nedostojno ljudsko
biće. Prezir je potrebno razlikovati od mržnje, jer se drugi ne
procenjuje kao zao, tako da ga subjekt odbacuje kao bezvrednog
ili kao nedovoljno vrednog, ali bez želje da ga uništi.
Prijatnost
Oset, ali ne i osećanje,
koji se javlja kada je zadovoljena neka subjektova potreba. Bebe
prijatnost osećaju generalizovano, a odrasli više lokalizovano.
Pripadnost, osećanje
pripadnosti
Subjektova
emocionalna reakcija na onaj deo sveta koji doživljava kao svoj,
kao svoju prirodnu okolinu. Subjekt oseća da pripada i da njemu
pripadaju one stvari, ljudi i delovi sveta koje je obuhvatio
svojom ego granicom, tako da sa njima sačinjava neku višu celinu
(par, porodica, družina, društvo, organizacija, nacija, itd.).
Pripadnost je posledica emocionalnog vezivanja, koje je
osnova svake ljubavi. Treba razlikovati doživljaj pripadnosti od
odnosa pripadanja.
Prisnost
Videti Bliskost.
Prkos
Prkos ili inat je subjekt
oseća u situaciji u kojoj procenjuje da drugi svojim zahtevom
pokazuje da ima neopravdano negativno mišljenje o subjektu.
Svrha prkosa je da motiviše osobu na ona ponašanja kojim će
osporiti negativno mišljenje koje o njoj ima neko drugi i time
sačuvati integritet svoga Ja. Dakle, prkos je uvek manifestacija
identiteta i integriteta ličnosti onoga koji prkosi. Prkos je
povezan s aktivnim i pasivnim negativizmom, kao i s
pasivno-agresivnim ponašanjima. Kod dece, prkos je povezan s
osećanjima infantilne frustracije i infantilne krivice.
Pseudosreća ili „lažna
sreća“
Svako osećanje sreće koje
nije posledica zadovoljenja neke značajne subjektove želje.
Ovakvo osećanje sreće je moguće ostvariti drogama,
elektrostimulacijom i meditacijom, ali se može i spontano javiti
kao euforija.
Radost
Osećanje koje subjekt oseća
u situaciji u kojoj je izvesno da će neka njegova značajna želja
biti uskoro ostvarena. Odnos zadovoljstva i radosti je kao odnos
straha i strepnje.
Radoznalost
Osećanje koje subjekt oseća
prema nekom objektu čiju stvarnu prirodu želi da utvrdi.
Ravnodušnost
Ravnodušnost je osećajno
stanje koje karakteriše izostanak bilo kakvih prijatnih ili
neprijatnih osećanja koja bi se osećala prema nekom objektu ili
situaciji. U tom smislu, ravnodušnost je negacija afektivnog
odnosa, a samim tim i svih onih konotacija koje bi imali takvi
odnosi. Kada se ravnodušnost oseća prema nekom objektu ili
situaciji, reč je o situacionoj ravnodušnosti
(indiferentnost), a kada je ona hronično raspoloženje koje
se oseća prema Svetu, tada je reč o strukturalnoj
ravnodušnosti (apatija, athymia). Apatija je fundamentalni
poremećaj odnosa bića prema svetu. Treba razlikovati
indiferentnost prema nekom voljenom objektu od ljubavi
navike.
Razočaranje
Osećanje koje se oseća kada
neko drugi neočekivano ne postupa u skladu sa subjektovim važnim
željama.
Samogađenje
Osećanje gađenja prema
samom sebi ili prema nekom delu svoga tela. Samogađenje je često
konkretizovani samoprezir.
Samoljubav
Subjektovo osećanje prema
samome sebi koje je rezultat procene da je subjekt u celini
vredan i dobar kao biće. Samoljubav se sastoji iz samovoljenja i
samovoljenosti. Samoljubav je ukorenjena u internalizovanoj
roditeljskoj ljubavi prema subjektu. Dok je samozaljubljenost
zasnovana na umišljenim idealnim vrednostima, samoljubav je
bazirana na stvarnim vrednostima subjekta.
Samoljutnja
Samoemocija kod koje se
subjekt ljuti na samog sebe jer je neko svoje ponašanje ocenio
kao štetno. Cilj samoljutnje je promena ponašanja u sadašnjosti
ili neponavljanje datog ponašanja u budućnosti. Reč je o
samoemotivnom sklopu samoljutnja–krivica: subjekt se
poistovećuje s onim delom sebe koji se ljuti, a ne s onim koji
trpi samoljutnju i oseća krivicu. Samoljutnju treba razlikovati
od samoprezira i samomržnje.
Samomržnja
Osećanje koje subjekt oseća
prema samome sebi kada proceni da je nekim svojim postupkom
dokazao da je zao. Samomržnja se izražava kroz samoproganjanje,
okrutno samokažnjavanje, samosakaćenje i druge oblike
samodestrukcije koji kulminiraju u samoubistvu. Od izuzetne
važnosti je razlikovati osećanje samomržnje od osećanja krivice
s kojim se često meša. Samomržnja je često nesvesna, a osoba se
od nje brani tako što je eksternalizacijom i projekcijom,
pretvara u mržnju.
Samopoštovanje
Subjektovo osećanje prema
samome sebi kada smatra da neki njegovi kvaliteti zadovoljavaju
visoke kriterijume. Za razliku od samoljubavi koja je odnos
prema celini svog bića, samopoštovanje je odnos prema svojim
parcijalnim kvalitetima.
Samopouzdanje
Osećanje koje rezultira iz
uverenja u sopstvenu sposobnosti i istrajnost.
Samoprezir
Osećanje koje subjekt oseća
prema samome sebi kada proceni da je svojim postupcima prekršio
neku od osnovnih vrednosti i dokazao da je nedostojan kao biće.
Deo ličnosti koji je objekt samoprezira oseća osećanje
inferiornosti ili bezvrednosti. Samoprezir se ispoljava kao
samoponižavanje. Osoba koja se samoprezire, povlači se u
socijalnu izolaciju. Samoprezir je kvalitativno različit od
stida i krivice, ali i od samomržnje. Samoprezir nastaje
introjekcijom stvarnog ili umišljenog prezira značajnih drugih
tokom detinjstva. Kroz eksternalizaciju i projekciju samoprezir
se može transformisati u prezir ili u strah od tuđeg prezira.
Samosažaljenje
Samosažaljenje je vrsta
saosećanja sa samim sobom. Subjekt je tužan zbog pretrpljenog
gubitka, ali i zbog toga što će mu gubitak bitno izmeniti život.
To je situacija u kojoj subjekt istovremeno oseća i saoseća sa
samim sobom. žalost i samosažaljenje se mogu spiralno međusobno
potkrepljivati čime eskalira žalost.
Samosumnja
Osećanje sumnje u sopstvenu
dobrotu, sposobnost ili istrajnost.
Samouverenost
Isto što i samopouzdanje.
Samozadovoljstvo
Osećanje koje subjekt oseća
nakon ispunjenja nekog svog vrednosnog standarda.
Samozaljubljenost
Osećanje subjekta prema
samome sebi koje je rezultat subjektove uverenosti da poseduje
idealne kvalitete, a što nije zasnovano na realnosti.
Samozaljubljenost je potrebno razlikovati od samoljubavi,
samopoštovanja i samopouzdanja.
Saosećanje
Bilo koje osećanje,
prijatno ili neprijatno, koje subjekt oseća kao reakciju na
prijatno ili neprijatno osećanje drugog bića. Dok za saosećanje
u prijatnim emocijama ne postoji reč, za saosećanje u
neprijatnim emocijama se koriste reči sažaljenje i samilost.
Saosećanje ili simpatija je osnovni princip odnosa ljubavi, a
zasnovano je na identifikaciji i solidarnosti.
Sažaljenje
Saosećanje s drugim bićem u
nekom njegovom neprijatnom osećanju, a naročito u njegovoj tuzi.
Separacioni strah
Separacioni strah subjekt
oseća kada procenjuje da neće moći autonomno funkcionisati bez
značajne druge osobe. Separacioni strah je posledica simbioze,
koja je prirodna za malu decu ili hendikepirane odrasle, a koja
je patološka kod zdravih odraslih. Sinonimi su: strah usled
odvajanja; anaklitički strah; simbiotski strah; itd. Separacioni
strah može biti u formi straha, strepnje, panike ili užasa.
Seta
Osećanje blage tuge.
Sigurnost
Sigurnost je osećanje koje
rezultira iz subjektove uverenosti da zna kako se odvijaju ili
kako će se odvijati zbivanja u stvarnosti. Subjekt može biti
siguran u samog sebe (samopouzdanje), u tuđe sposobnosti ili u
funkciju nekih predmeta. Sigurnost je suprotna sumnji, a treba
je razlikovati od zaštićenosti koja je rezultat zaštite od
ugrožavanja i opasnosti, odnosno od osećanja straha.
Sram
Sinonim za stid. Videti
Stid.
Srdžba
Sinonim za osećanje
ljutnje.
Sreća
Osećanje koje subjekt oseća
kada je ostvarena neka od njegovih najvećih želja, odnosno
afirmisana neka od najviših vrednosti. Apsolutna ili potpuna
sreća bi se odnosila na ispunjenje svih subjektovih potreba i
želja. Sreća je intenzivnija od zadovoljstva jer je ispunjena
želja koja je suštinska i najznačajnija.
Somatizovani strah
Telesne senzacije koje
oseća subjekt koji se boji, a koji nije svestan samog osećanja
straha. Reč je o telesnim „ekvivalentima“ straha koji je
potisnut ili prigušen, odnosno o senzacijama usled straha koje
svest pogrešno „čita“ (disatribucija tipa somatizacije) kao
fiziološke senzacije ili kao znak bolesti.
Stid
Stid ili sram je vrsta
straha od odbacivanja koju subjekt oseća u situaciji u kojoj
procenjuje da je nekim svojim postupkom potvrdio negativnu sliku
o sebi pred značajnom osobom. Dakle, subjekt se stidi kad učini
nešto što odstupa od predstave za koju bi on želeo da drugi
imaju o njemu. Kod kulturnog stida subjekt se stidi zbog
toga što je prekršio neke kulturne norme, a kod
idiosinkratskog stida, zbog toga što je prekršio neke svoje
privatne idealne standarde.
Strah
Strah je osećanje koje
subjekat oseća u situacijama u kojima procenjuje da je ugrožena
neka njegova vrednost i da ne bi mogao da se adekvatno
suprotstavi objektima ili situacijama koje ga ugrožavaju. Pojam
strah je dosta neodređen jer se odnosi na specifičnu emociju
straha, ali i na celokupnu grupu emocija koje se kvalitativno
razlikuju od emocije straha: oprez, panika, užas, strepnja,
trema, anksioznost, zabrinutost, itd. Razlikujemo strah
za sebe, strah za druge, strah od drugih i strah od sebe.
Izvor straha može biti lociran u spoljašnjosti, u unutrašnjosti
ili na telesnoj granici.
Strah od kazne
Osećanje koje subjekt oseća
pred autoritetom i zbog kojeg ne čini nešto što bi činio da
autoritet nije prisutan, odnosno koje oseća kada ga je autoritet
uhvatio na delu. Strah od kazne razvojno prethodi osećanju
krivice: dok je kod straha od kazne kontrola spoljašnja, kod
osećanja krivice je ona unutrašnja.
Strahopoštovanje
Strahopoštovanje je vrsta
straha i nije oblik poštovanja. Subjekt se plaši da će ga,
ukoliko se ne ponaša prema objektu s poštovanjem, objekt, koji
je moćniji od njega, kazniti ili uništiti. Strahopoštovanje je
sinonim za ponizno ponašanje. Zbog toga strahopoštovanje spada u
odnose antipatije, za razliku od poštovanja koje je odnos
simpatije.
Strepnja
Strepnja označava svaku
vrstu straha usmerenu prema nekom budućem ugrožavajućem događaju
koji prevazilazi subjektove moći. Prema tome, strepi se kada se
oseća oprez, trema, anksioznost ili zabrinutost.
Sviđanje
Sviđanje je osećanje koje
subjekt oseća prema objektu koji zadovoljava neke subjektove
potrebe, želje ili vrednosne standarde, ali koji subjekt ne
doživljava svojim. Sviđanje se razlikuje od želje po tome što
objekt nema stalnu mentalnu reprezentaciju, odnosno što nije
internalizovan kao intrapsihički objekat.
Sujeta
Lažni ponos. Sujetna osoba
je ponosna na nešto što nije razlog za ponos. I reč sujeta
i njen sinonim taština etimološki nose značenje
ispraznosti, praznine.
Sumnja
Sumnja je osećanje koje
subjekt oseća u situaciji u kojoj procenjuje da bi druga osoba
mogla biti zla, nesposobna ili nedosledna. Pored sumnje prema
drugima, subjekt može sumnjati i u samoga sebe (samosumnja).
Teskoba, osećanje teskobe
Isto što i anksioznost.
Osećanje koje je razultet osobine procene da je nedorasla
životnoj situaciji u kojoj se nalazi ili u koju treba da uđe.
Izraz je izveden od pojma tesno, zbog oseta stezanja u grudima
do kojeg dolazi zato što se zateže dijafragma. Videti
Anksioznost.
Tok, osećanje da teče
Osećanje majstorstva. Pojam
koji je predložio Čiksentmihalji da bi opisao prijatno osećanje
koje je posledica snažne koncentracije na zadatak koji osoba
majstorski obavlja i u čemu uživa. Od eng. flow, tok.
Jedna vrsta transa.
Trema
Trema je vrsta straha
(strepnje) koju subjekt oseća u vezi s nekom jasno određenom
budućom situacijom za koju procenjuje da prevazilazi njegove
sposobnosti. Razlikujemo stimulativnu i inhibitornu
tremu, kao i adekvatnu i neadekvatnu tremu.
Izraz dolazi od latinskog
tremere,
odnosno grčkog tremein, tresti se.
Medicinski izraz tremor označava nevoljno
trešenje, podrhtavanje.
Tuga
Subjekt oseća tugu ili
žalost u situacijama u kojima procenjuje da nepovratno gubi
nešto što mu je vredno. Infantilna tuga se bitno
razlikuje od tuge odraslih, jer dete doživljava gubitak
roditelja kao pretnju svojoj egzistenciji.
Tugovanje
Proces prihvatanja
činjenice da osoba ili drugi objekt za koji je subjekt
emocionalno vezan, više nije sastavni deo subjektovog sveta.
Tugovanje je proces kojim dominira osećanje tuge ili žalosti, a
koje prolazi kroz različite faze. U slučaju značajnog gubitka
uobičajeno je da se tuguje oko šest nedelja.
Vezanost, osećanje
vezanosti
Osećanje da je druga osoba
ili neki objekt važan na pozitivan način. Psihološki mehanizam
vezivanja omogućuje da se oseti povezanost, pripadnost,
bliskost, ljubav, prijateljstvo, ali i tuga u slučaju gubitka
objekta vezivanja. Bez vezivanja ljubav ne bi bila moguća. Ljudi
koji se ne vezuju nisu u mogućnosti da osete ova osećanja, tako
da se često osećaju praznima. Proces vezivanja može biti
hronično blokiran strahom od napuštanja ili odbacivanja. Postoje
simbiotsko, zavisničko, anaklitičko ili
infantilno vezivanje (eng. attachment) kada osoba koja se
vezala tačno ili pogrešno veruje da ne može preživeti bez osobe
za koju se vezala, i postoji nezavisno ili odraslo
vezivanje (eng. bonding) kada osoba koja se vezala veruje da
može preživeti i bez osobe za koju se vezala. Zavisničko
vezivanje je tipično za način na koji se deca vezuju za svoje
roditelje, što omogućuje simbiozu, ali je tipično i za patološke
zavisničke ljubavne odnose. Odraslo vezivanje je tipično za
zrele partnerske i prijateljske odnose.
Usamljenost
Osećanje koje oseća subjekt
koji procenjuje da nije u mogućnosti da u svojoj okolini
kontaktira s osobama koje bi mogle da učestvuju u njegovim
željama i interesovanjima. Usamljenost se javlja kada nedostaju
važni drugi i pokreće osobu na traženje društva takvih ljudi.
Kada subjekt smatra da je to greška same okoline tada oseća
dosadu, a kada smatra da je greška u njemu tada oseća
usamljenost.
Uvređenost
Uvređenost je
osećanje subjekta koji veruje da je od strane drugoga
neopravdano potcenjen kao ljudsko biće, da nije uvažen onoliko
koliko zaslužuje. U tom smislu uvređenost je emocionalna
reakcija subjekta koji veruje da je neopravdano prezren.
Uvređenost je socijalno osećanje koje je povezano sa pripadnošću
i društvenim statusom. Uvređenost motiviše na ona ponašanja čiji
je cilj povraćaj statusa i poštovanja. Kada uvređena osoba
dobije izvinjenje kojim se reafirmiše njena vrednosti i njen
status, tada prestaju razlozi za uvređenost. Veoma česta rekcija
uvređene osobe jeste uzvratni prezir – kontraprezir,
koji se može izraziti aktivno (kontranapad) ili pasivno (prekid
odnosa). Zbog toga je uvređenost čest razlog za prekid
prethodno postojećeg emocionalnog odnosa.
Užas
Posebni kvalitet straha
kada uplašeni subjekt procenjuje da ne može izmaći opasnosti.
Užas je povezan s aktivacijom parasimpatičkog sistema
(parasimpatički strah) i reakcijama paralize i onesvešćivanja.
Sinonimi su strava, zgroženost i prestravljenost.
Užitak
Veoma intenzivno
prijatno stanje u kojem se uživa. Izraz se odnosi kako na
prijatne senzacije, tako i na prijatne emocije.
Zabrinutost
Zabrinutost je vrsta straha
koju subjekt oseća kada procenjuje da bi nekakva okolnost u koju
subjekt nema uvid i/ili nad kojom nema kontrolu mogla ugroziti
nešto što subjekt smatra važnim ili za šta sebe smatra
odgovornim.
Zadovoljstvo
Zadovoljstvo je osećanje
koje subjekt oseća kada dođe do ostvarenja neke svoje želje.
Izraz implicira da je do-volje, odnosno onako kako je
osobu volja, kako osoba želi.
Zahvalnost
Osećanje koje subjekt oseća
prema nekome ko mu je ispunio neku značajnu želju ili zaštitio
neku visoku vrednost.
Zaljubljenost
Afektivno stanje koje je
rezultat nesvesne projekcije idealizovane predstave o muškarcu
ili ženi. Zaljubljeni subjekt je samo naizgled opsednut drugim,
on je opsednut sopstvenim psihičkim kompleksom koji se naziva
anima ili animus. Zaljubljenost traje onoliko dugo koliko je
moguće održavati projekciju. Zaljubljenost treba razlikovati od
ljubavi i treba znati da zaljubljenost nije prva faza ljubavi.
Postoji i samozaljubljenost.
Zavist
Osećanje zavisti se oseća
kada subjekt proceni da neko drugi nezasluženo ima neku vrednost
na koju subjekt polaže isto ili veće pravo. Svrha zavisti je da
osobu motiviše na ona ponašanja koja će dovesti do toga da se
između subjekta i drugog izjednači razlika u ličnoj ili
socijalnoj vrednosti. Zavist je uvek manifestacija odnosa
antipatije. Razlikujemo konstruktivnu i destruktivnu
zavist.
Zaštićenost, osećanje
zaštićenosti
Osećanje koje je rezultat
postupka kojim je nestao ili se umanjio strah. Kod dece koja su
po prirodi svoje egzistencijalne pozicije nemoćna da se
kompetentno snalaze u svetu koji ih okružuje, često se javlja
osećanje straha. Roditelji svojim postupcima štite dete od
takvog sveta omogućujući mu osećanje zaštićenosti. Ovo prijatno
osećanje je po svojoj suštini izjednačeno s olakšanjem usled
prestanka neprijatnosti straha. Dok je zaštićenost povezana sa
strahom, slično osećanje koje nazivamo sigurnost ima
nešto šire značenje.
Žalost
Sinonim s osećanjem tuge.
Videti Tuga.
Žaljenje
Neodređeni izraz s više
značenja: 1. isto što i tugovanje; 2. zažaliti zbog nekog svog
postupka koji je doveo do nekog gubitka, krivica; 3. izraziti
saosećanje s gubitkom koji je doživela druga osoba, sažaljenje;
4. prepoznati da je neki subjektov postupak izazvao neprijatnost
kod druge osobe i saosećati s njom, ali ne smatrajući nužno da
je taj postupak bio pogrešan; saosećati s drugim bez osećanja
krivice za postupak koji je razlog za takvo osećanje drugog.
Želja
želja je osećanje težnje da
se nešto poseduje, postigne ili ostvari. želja je svesnost o
postojanju važnog cilja. Za razliku od potrebe koja je biološki
determinisana, želja je psihički fenomen. Za razliku od
sviđanja, kod želje postoji stabilna mentalna reprezenatacija
onoga što se želi. Razlikujemo reprezentativnu i
kreativnu želju, odnosno želju za nečim što postoji, a što
je mentalno predstavljeno u svesti subjekta i želju za
ostvarenjem nečega što postoji samo u svesti subjekta. želja je
uvek aktivno htenje subjekta, za razliku od nade koja je pasivna
želja. Osećanje želje i psihički sistem koji ga omogućava su
ključni za razumevanje brojnih osećanja koja se diferenciraju iz
želje.
Želja za
bliskošću
Želja za
uspostavljanjem odnosa bliskosti sa drugom osobom ili za onim
ponašanjima koja će potvrditi već uspostavljeni odnos bliskosti.
Želja za smrću, mortido
Osećanje onoga ko sebe mrzi
ili smatra da toliko ne vredi da ne zaslužuje da živi. Videti
Mortido.
|